🤗 Borta bra och hemma bäst... 🌹

Ikväll blir det bara en kort och snabb blogg eftersom jag är alldeles för trött för att skriva ner tankar och reflektioner. Jag kom precis hem när klockan är närmare halv tio i stället för att komma hem före kl åtta, allt beroende på tågkaoset som råder i landet och som aldrig verkar ta slut. Alldeles precis därför bokade jag ett tidigare tåg, det skulle avgå 15:34, strax efter två fick jag meddelande att det var fordonsfel. Två timmar försenat skulle tåget bli. Jag bokar snabbt om till Enköping i stället och lyckas ta mig hem två timmar snabbare trots allt, men är ändå försenad.

Tråkigt avslut på en superdag och kväll, en superkväll med ungdomarna och en effektiv strukturdag med Inger med inslag av god mat och en massa reflektion och fenomenologiska utflykter i livet.

Så tack för mig, nu skulle jag önska att jag kunde säga som Alex, nu har jag åkt tåg klart...

Inger hittar en supermysig fiskrestaurang som bjuder en helt utsökt lunch med utsikt över Kungstorget, man kan tro att det är vår ute, men går man ut så inser man att det dröjer, det var verkligen isande kallt i Göteborg 🍤

😊 En lång dag till ända... 😘

Vilken tur att målet är så trevligt när själva resan dit blir lite besvärlig! Förstod redan igår att det kunde bli snökaos och problem med tågtrafiken till Göteborg så jag startade SJ-appen tidigt för att kolla resan ner. Tågen mellan Uppsala och Stockholm var inställda och försenade redan på morgonen så jag förstod att jag i värsta fall skulle få ställa in resan. Men nu är jag - efter lite om och men - här! Efter 6,5 timmars resa...🚅

Jag kunde dock jobba på tåget hela vägen så jag fick en hel del gjort i vår artikel som vi ska jobba med i morgon, Inger och jag, även om alla timmar inte genererade mer text än två sidor. Jag känner mig dock nöjd, nu är det på gång i alla fall och jag har en vidare planering på vilken text som ska in.

Möttes av hjärtat Petra på centralen, hon kom till och med ända fram till spåret. Vilket välkomnande, åker till Petra och Davids lägenhet och får världens finmiddag, med vegoburgare, sallad och rostade rotfrukter, mums så gott och nyttigt... Blev en kväll med mycket snack om allt och inget - så trevligt, men vi var alla trötta så det blev inget nattsudd, nej, det spar vi till bröllopet i augusti...

Men dagen startade med lite bad och klipp och trimning hos bästa Tovan så nu har vi två rena och fina vita och en nytrimmad terrier, så underbart! Rena och trimmade hundar, en härlig kombo...

Men nu blir det inget mer idag, vi släcker ner och kryper till kojs, sover ikapp och ställer klockan tidigt och hoppas att vi får en fin frukost med Petra (David har då redan åkt till jobbet), en kreativ dag med Inger och så ett tåg som går ända hem... i tid ...

Nu är vi ju inne på året 2018 då det är dags att ställa till bröllop, så värmande och känslosamt och så vacker klänningen är...

🌷 Vi bäddar in oss vare sig vi vill eller inte... 💜

En känslomässig måndag blev det idag på all möjliga sätt, inte minst pga. vädret, det är verkligen klart med vinter (som Alex skulle säga), eller vad säger ni? Men icke, idag fick vi minst ytterligare en dm och snödrev och nordanvind, vi som har hund behöver ju vara ute med våra hundar och dagar som denna gillas inte - tur att hundarna inte känner som oss utan busar runt i drivorna som om livet vore helt perfekt 😘

Men också för att rent praktiska saker tar alldeles för mycket energi och tid, både pass och körkort går ut nu, passet i höstas dessutom, tur att maken upptäckte det med tanke på Englandsresan nästa helg! Klickar in mig på polisens hemsida och ser att första lediga tid för pass är den 26 april - skämtar ni eller? Ringer 11414 i stället och får uppmaningen att tala in vilket ärende jag har - pass - och så startade en dryg bandspelare som pratade om pass i alla möjliga format, jag försökte komma förbi denna talmaskin men tillslut fick jag säga "växeln" innan jag fick komma fram till en människa, ja, teknik i all ära, men ibland behöver man en vanlig människa... så fick jag besked om att åka till Arlanda och ordna ett "akutpass" - tack - det var ju bara det...

Så går vi in på flygresor på lite olika hemsidor för att boka englandsresan - gick helt galet, fanns inte ett enda direktflyg till Birmingham, kunde resa dit men via en rad städer i Europa och en restid på mellan 8 och 26 timmar, hm, det låter onödigt, till CG kommer på att vi kan åka till London och därifrån ta tåget till Birmingham, ja, så fick det bli...

Fick för ett par månader sedan en notering om att mitt körkort också är på väg att gå ut - så många "onödiga" uppgifter det faller ner i knäet, både pass och körkort, och nu såg jag dessutom att det var bråttom, Tekla hade tid för bad och klipp så vi passade på att ta körkortsfoto när vi ändå väntade på att hon skulle bli klar, fikade och handlade - allt på Gränby Centrum i Uppsala, Uppsalas söta och enda köpcentrum... 😘

Snön fullständigt vräker ner, när vi ska ta oss hem från Uppsala är vi inte säkra på att vi ens kommer hem, när vi svänger in på lillvägen är allt fullständigt vitt, vi måste lita på att pinnarna sitter rätt så vi kan sikta mellan dem (och inte som jag gjorde för många år sedan, siktade mellan fel pinnar och hamnade i diket) det gick i 30 km i timmen...  CG stannade bilen en stund och startade om hjärnan för att ratta i ett fullständigt vitt landskap, men det gick, vi kom hem, men tänk ändå att vi var oroliga att fastna i bilen, när vi var nära hemma sa jag, ja, nu har vi i alla fall gångavstånd, nej, att åka in till måndagens härliga träning fanns inte på kartan idag, det var bara att vara tacksam att kunna komma hem...

Vi hoppas att morgondagen ger möjlighet att ta sig till Göteborg och till mitt hjärta Petra och hennes David... men det vet man inte med säkerhet denna vinter... pratade med pappa ikväll och han påminde om vinter 2008 då det kom närmare 2 meter i Gävle, ja, det är kanske cykler på vart 10e år...

Vi bäddar in oss vare sig vi vill eller inte, men vi har det mesta, både mat till oss själva och hundarna så i värsta fall klarar vi oss några dagar 😘

Minst en ny dm snö kom ner i dramatisk nordanvind dessutom... men visst är där lite vår på väg om man tittar upp på himlen...

Lexie sjunker ner till magen i nysnön...

Fint blir det i naturen, men så drygt att inte veta om man kan ta sig fram eller inte...

Ser man inte lite ljus på himlen borta vid jakttorpet?

Och här också minsann, lite vårljus på himlen...