🌞 Höga kusten och jungfrukusten... 💛

Idag rullade vi söderut genom vackra Höga Kusten. Vi tÀnkte fika pÄ bron, men gissa om det var proppfullt med mÀnniskor. Vi gick in och kollade restaurangen men det var lika dÀr, köer bÄde Ät ena och andra hÄllet och inte sÀrskilt bra avstÄnd heller sÄ vi vÀnde i dörren och fortsatte vidare mot HÀrnösand.

Jag sa till maken - om du var tvingad att flytta till en stad norr om Hudiksvall (eftersom vi  ju bott dÀr i 15 Är) vilken stad blir det dÄ? Kanske SollefteÄ, Kramfors, Vilhelmina eller varför inte UmeÄ? Men vi var ganska snart överens om att vi bÄda tvÄ skulle vÀlja Sundsvall, det övertygade ocksÄ resan oss om idag, nÀr vi i strÄlande solsken körde genom staden...

Vi har vÄra Är i HÀlsingland att tacka för mycket, bland annat vidgade vyer i norra Sverige, redan i HÀrnösand börjar jag kÀnna mig hemma igen dÄ det "bara" Àr ca 1,5 timme "hem" till NÀsviken dÀrifrÄn...

Och nÀr vi kollar GPSen visar det sig att trafiken stÄr helt stilla norr om Tönnebro och nÀstan hela vÀgen ner till GÀvle, ok, dÄ tar vi jungrukustvÀgen ner till Axmar Brygga som var kvÀllens mÄl. Och vi tog oss enkelt fram till Axmar. Vi avslutade en fantastisk vecka med en hÀrlig middag pÄ bryggan innan vi skiljdes Ät och summerade den fina vildmarksveckan...

Vi frös lite i Kvarnsjön, men i Strömsund satt vi ute och Ät, i Ankarvattnet strÄlade solen och vi satt ute och grillade hela kvÀllen. Vi hade fint vÀder hela resan mot SaxnÀs, dÀr var det lite kyligare igen men vi kunde ÀndÄ sitta ute en stund pÄ kvÀllen innan vi kurade in oss i husbilarna. SÄ beger vi oss vidare mot Vilhelmina dÀr vi njuter Bergmans fiskplanka innan vi hittar en fantastiskt fin camping (igen) och kan njuta utesittarvÀder. Men det var dagen före midsommar det, pÄ midsommarafton fick jag anledning att anvÀnda vinterjackan en svÀng pÄ dagen och vi Ät inne i en av husbilarna pÄ kvÀllen, men dagen efter strÄlade solen igen...

Midsommardagen kanske blev den allra finaste av alla resdagar, nÀr vi kom fram till Campingen i Kramfors (en av mina favoriter, som sagt) sÄ vÀrmde solen oss hela kvÀllen och vi kunde sitta ute och spela kort till nÀrmare 11 pÄ kvÀllen, kortspelet fortsatte sen "hela" natten inne hos Ulla och Sune... och jag njöt ljuset strax efter halv ett pÄ natten nÀr hundarna och jag var pÄ tur...

Och sÄ var vi dÄ plötsligt hemma, ja, snipp snapp snut sÄ var denna fantastiska resa plötligt slut...

SÄ var vi vid Höga Kusten Bron, ett mÀsterverk och Sveriges lÀngsta hÀngbro. Vi passade ocksÄ pÄ att svÀnga förbi UllÄnger, men syster yster hade hunnit vÀnda hemÄt innan vi kom fram. Kul att se allt liv det blivit i och runt stugan...

TÀnk sÄ vackert land vi bor i, ja, mÄnga har nog fÄtt inse det sedan pandemitider, dvs. att semester i Sverige inte Àr sÄ tokigt trots allt, kan inte minnas att jag sett sÄ mÄnga husbilar pÄ vÀgarna som just denna resa...

Vi avslutar resan i ett vackert och soligt Axmar (Ă€ven om solen var i moln precis nĂ€r kortet togs). Tusen tack Ulla och Sune 😘💜